Arouca, Portugalia
25-30 maja 2015
Erasmus + Partnerstwo dla geoedukacji, to projekt realizowany przez Stowarzyszenie Kaczawskie wraz z partnerami z Portugalii, Islandii i Chorwacji. Projekt finansowany jest ze środków programu Erasmus + Partnerstwa strategiczne w edukacji dorosłych (więcej o projekcie i organizacjach partnerskich można przeczytać tutaj).
W ramach projektu, w dniach 26 – 30 maja odbyło się międzynarodowe spotkanie szkoleniowe w Portugalii. Celem spotkania była wymiana dobrych praktyk i metod pracy stosowanych w zakresie geoedukacji. W szkoleniu wzięli udział członkowie Stowarzyszenia Kaczawskiego oraz kandydaci na edukatorów współpracujący ze Stowarzyszeniem, a także przedstawiciele partnerskich organizacji z Portugalii, Chorwacji oraz Islandii.
W ramach projektu odbywają się również spotkania międzynarodowego zespołu ekspertów pracujących nad wytworzeniem metodologii geo-edukacji terenowej. Pierwsze takie spotkanie odbyło sie w Dobkowie w dniach 20-23 marca 2015 (relację ze spotkania można zobaczyć tutaj).
Dzień 1: 26 maja 2015
Szkolenie rozpoczęło się od serdecznego przyjęcia przez naszych gości w ratuszu miejskim gminy Arouca. Po ceremonii powitalnej odwiedziliśmy lokalną szkołę podstawową, w której gospodarze zaprezentowali nam szereg programów edukacyjnych związanych z lokalnym dziedzictwem geologicznym. Dowiedzieliśmy się, że Portugalczycy w ramach zajęć proponują dzieciom takie atrakcje jak tworzenie kreatywnych odlewów skamieniałości, udział w grach edukacyjnych, w licznych konkursach czy w całodniowych programach edukacji w terenie.
Dzień 2: 27 maja 2015
Kolejny dzień naszego szkolenia rozpoczęliśmy od wizyty w Centrum Interpretacyjnym i Informacyjnym Paiva i Montemuro, w miejscowości Castro Daire. Gospodarze pokazali nam miejsce łączące w sobie punkt informacji turystycznej z miejscem aktywnego poznawania cech lokalnego krajobrazu, rodzimej kultury i historii.
Następnym punktem naszego szkolenia było poznanie projektu , w ramach którego na terenie Portugalii utworzono szereg przyrodniczych ścieżek edukacyjnych. Wraz z przewodnikiem przeszliśmy jedną ze ścieżek, poznając bioróżnorodność regionu.
Po zakończeniu spaceru odwiedziliśmy pracownię, w której w tradycyjny sposób oraz przy użyciu naturalnych materiałów wytwarza się odzież wzorowaną na dawnych strojach regionalnych.
Dzień 3: 28 maja 2015
Trzeci dzień szkolenia rozpoczęliśmy od wizyty Centrum Interpretacji Geologicznej Canelas. Tym razem poznany obiekt skupiał w sobie informacje związane z jednym z geologicznych symboli regionu – ze skamieniałościami trylobitów, czyli wymarłych stawonogów żyjących ponad trzysta milionów lat temu. Nasi portugalscy partnerzy pokazali w jaki sposób przekazują wiedzę geologiczną; przez prezentację okazałych skamieniałości, tłumaczenie procesów przy użyciu schematów czy dzięki prezentacjom multimedialnym.
Popołudnie spędziliśmy odwiedzając kompleks nieczynnej kopalni. Gospodarze zaprezentowali nam obiekt i przedstawili swój plan na rewitalizację tego miejsca tak, aby w przyszłości służyło jako miejsce edukacji i wypoczynku. Po wizycie w kopalni mieliśmy okazję poznać szereg skamieniałości należących do prywatnej kolekcji jednego z byłych pracowników kopalni.
Dzień 4: 29 maja 2015
Następny dzień rozpoczęliśmy od wizyty w miejscu, które prezentowało unikalne zjawisko geologiczne. Casa das Pedras Parideiras to miejsce, gdzie portugalscy partnerzy zaprezentowali nam fenomen, którego nazwę można wyjaśnić jako „skały rodzące skały”. Wyjątkowe na skalę światową zjawisko uwalniania się ze skał granitowych drobnych skał o charakterystycznym kształcie i kontrastowym kolorze stało się dużą atrakcją dzięki utworzeniu Centrum Interpretacyjnego. Gospodarze wyjaśnili nam w jaki sposób przekazują wiedzę geologiczną z wykorzystaniem nowoczesnej technologii – proponując odwiedzającym film 3D wyjaśniający fenomen granitowych skał, czy prezentując informacje o najbliższym otoczeniu przy użyciu przestrzennej mapy połączonej z multimediami.
Po wizycie w Centrum Interpretacyjnym odwiedziliśmy radar meteorologiczny, który jest wykorzystywany również jako miejsce edukacji grup szkolnych. Gospodarze pokazali nam, że młodzi ludzie odwiedzający to miejsce zdobywają wiedzę nie tylko o meteorologii, ale również o właściwościach lokalnego krajobrazu – na szczycie radaru znajduje się punkt widokowy, z którego można podziwiać panoramę na wszystkie strony świata.
Popołudnie spędziliśmy poznając tradycyjne metody uprawy owoców na jednej z farm oraz obserwując jak powstają lokalne produkty, będące symbolem regionu. Odwiedziliśmy również wyjątkową wioskę – Trebilhadouro. Opuszczona przed laty miejscowość została odbudowana tak, że teraz stanowi atrakcję dla odwiedzających oraz żywy symbol tradycji.
Dzień 5: 30 maja 2015
Ostatni dzień naszej wizyty u portugalskich partnerów spędziliśmy w miejscowości Sao Pedro do Sul, będącej lokalnym uzdrowiskiem słynącym z wysokiej jakości wód termalnych. Odwiedzając kompleks uzdrowiskowy zobaczyliśmy w jaki sposób gospodarze wykorzystują unikalne właściwości wód w celach leczniczych, jak tworzą i rozwijają swoją ofertę i jak opisują odwiedzającym proces wydobycia wód termalnych oraz historię uzdrowiska.
Dzięki wizycie w Portugalii mieliśmy okazję wymienić doświadczenia związane z geoedukacją, poznać podejście gospodarzy do procesu uczenia o lokalnym terenie, zrozumieć ich metody i praktyki oraz zobaczyć jak funkcjonują miejsca związane z edukacją geologiczną. Projekt Erasmus + Partnerstwo dla geoedukacji wciąż trwa, w ramach projektu czekają nas kolejne wydarzenia: w czerwcu na Islandii spotkają się eksperci pracujący nad metodologią geo-edukacji terenowej, zaś w październiku planowane jest spotkanie szkoleniowe na Islandii.